برای بیشتر افراد قبول این واقعیت که موفقیت به شانس و اقبال یا تلاش طاقت‌فرسا نیاز دارد؛ بسیار راحت‌تر است تا آن را ماحصل رفتارهای کوچک اما تکرار‌شونده بدانند.
درست است که تغییرات ریز و کوچک چندان به چشم نمی‌آیند؛ اما بی‌شک با گذشت زمان ثمره می‌دهند. اثراتی که اصلاحات جزئی در درازمدت به بار می‌اورند به هیچ عنوان قابل انکارنیستند.

 

یک مثال واقعی

اوایل زندگی مشترک زوج جوانی در همسایگی ما ساکن بودند. مرد خانواده به عنوان فروشنده در یکی از فروشگاههای شهر مشغول بکار بود و دیدگاه خانوادگی و قدیمی‌اش او را مجاز به ولخرجی می‌دانست. اما زن جـوان خانه‌دار به معجزه پس‌انداز و قناعت اعتقاد داشت. واقعیت این است که با حقوقی که مرد دریافت می‌کرد هیچ راهی برای خانه‌دار شدن آن ها وجود نداشت.

اما این زوج پس از ۱۰ سال بدون کمک گرفتن از کسی و تنها با پس‌انداز کردن و کنار‌گذاشتن پولی که زن جوان از ساخت و فروش دکوری‌های ریز و فانتزی در خانه بدست آورده بود؛ موفق به خرید خانه دلخواهش در یکی از بهترین مناطق شهر شدند.

آن روز و در آن سال‌ها خیلی‌ها تلاش آن زن را بسیار ناچیز و بی‌نتیجه می‌دانستند.

 

قوانین ریاضی پرده از تاثیر تغییرات کوچک در گذر زمان بر می‌دارند.

تاثیر روزی یک درصد پیشرفت یا پس‌رفت در طول یک سال به شرح زیر می‌باشد:

این قسمت را از کتاب عادت‌های اتمی برایتان نقل می‌کنم.

تاثیر روزی یک درصد پیشرفت در طول یک سال:
۱•/۱ بتوان ۳۶۵= ۳۷/۷۸
اگر فردی عملکردش را روزانه به میزان یک درصد بهبود ببخشد، در پایان سال، می‌تواند در انتظار بهبود ۳۷ درصدی عملکردش باشد.

برعکس آن پیامد روزی یک درصد پس‌رفت در طول یک سال:
۰/۹۹ بتوان ۳۶۵= ۰/۰۳
بعبارت دیگر اگر همین شخص روزی یک درصد به عقب برود، درپایان سال، به رقم صفر نزدیک می‌شود.

 

در واقع روندی که با برد یا افت کوچک آغاز شود، درپایان به برد یا افتی عظیم ختم خواهد شد.

این واقعیت بسیار مفصل‌تر در کتاب اثر مرکب نوشته دارن هاردی بیان شده است.

کـوتاه سخن این که اعداد و ارقام و شواهد خبر از تاثیر چشم‌گیر و سرنوشت‌ساز کارها و ریز‌عادت‌ها در کل زندگی می‌دهند. هر چند شاید نتوان این مسئله را در زندگی روزمره به راحتی پذیرفت.

مهمترین علت بی‌توجهی به نقش ریز‌عادت‌ها

دلیل این نادیده‌انگاری پایین بودن سرعت تغییرات می‌باشد. نمونه بارز تاثیر پایین بودن سرعت تغییرات که در اغلب مواردمنجر به افزایش سهولت رفتن به سمت رفتارهای منفی می‌شود، رها کردن‌ها و بازگشت به سمت عادتهای اشتباه و مخرب می‌باشد. عدم گرفتن نتیجه سریع در رژیم ها و فعالیت‌های ورزشی و… به دست‌کشیدن از آن‌ها می‌انجامد.

از سویی دیگر تاثیر تاخیری رفتارهای مضر و ظهور عواقب آن‌ها پس از یک دوره زمانی نسبتا طولانی، خطر گرفتاری در دام عادتهای بد را چند برابرمی‌کند. با یک بارخوردن شیرینی خامه‌ای و غذای پرکالری خطری متوجه ما نمی‌شود. با یکبار پرسه زدن در فضای مجازی و ساعتها وقت تلف کردن اتفاق خاصی نمی‌افتد، یکبار خرج کردن بیش از درآمد تاثیر چندانی در کل دارایی ماندارد، اما وقتی این رفتارها تکرار می‌شوند و بهانه‌های کوچک را برای تن‌دادن به این رفتارها توجیه می‌کنیم، همین انتخاب‌های کوچک روی هم انباشته شده و نتایج وحشتناکی به بارمی‌آورند.

به قولی حاصل جمع گام‌های غلط در درازمدت سقوطی سهمگین را درپی‌خواهد داشت.

آگاهی از این واقعیت ما را باید به بازبینی و کشف رفتارهای تکرارشونده‌امان وادارد.

آیا بطور مرتب ورزش می‌کنیم؟
اطلاعات و دانسته‌هایمان را بروزمی‌کنیم؟
حـواسمان به رفتارهای مالی و دخل و خرجمان هست؟
کیفیت روابطمان با اطرافیان وخانواده مطلوب و سازنده است یا خیر؟

باید قبول کنیم که همین تصمیم‌ها و مبارزه‌های نه چندان بزرگ ماهیت واقعی ما را در آینده خواهند ساخت.

به قول جیمزکلیر:
زمان موجب تعمیق شکاف موجود بین موفقیت و ناکامی می‌شود و چند برابر هر چیزی راکه از شما بگیرد، تحویلتان می‌دهد. عادت‌های مثبت از زمان، رفیقی برای شما می‌سازند و عادت‌های منفی باعث می‌شوند دشمنتان شود.